2083

Pintura

Ramon Casas (Barcelona, 1866 – 1932)

La vídua

Oli sobre tela
1889-1890
186 x 113 cm
BMVB-2083

Ramon Casas i Carbó es juntament amb Santiago Rusiñol el nom més representatius de l’art català de finals del XIX i principis del XX. Amb tan sols 15 anys marxà a París, on es formà al taller del pintor Carolus Duran, que l’introdueix en els cercles artístics del seu temps, marcats pel naixement de l’impressionisme. L’amistat amb Santiago Rusiñol el durà, l’any 1889, a realitzar el famós viatge en carro per Catalunya, que ambdós artistes relatarien en la crònica “Por Cataluña (desde mi carro)”, amb il·lustracions de Casas i escrits de Rusiñol.

La vídua és una de les obres resultants d’aquest viatge per diferents zones del territori català a la recerca de la puresa i la realitat social. Com Tarda de pluja de Rusiñol, ambdues obres formaren part de la mostra realitzada a la Sala Parés, en companyia de l’escultor Enric Clarasó, on el tàndem Casas-Rusiñol es donà a conèixer, i acabada la mostra el mateix artista féu entrega de l’obra a Víctor Balaguer.

L’escena representa un interior de gran sobrietat on el gris i el negre dominen el conjunt, sols trencat per les flors que decoren l’altar. La protagonista és una dona vídua, de negre absolut i amb el cap cobert, que explica la tradició i costum de guardar el dol, molt present en els entorns rurals i de la pagesia. Casas mostra la modernitat de la seva obra en la forma de plantejar la composició: dividida per dos espais verticals mitjançant una porta, situa la figura de la dona asseguda en l’interior d’un triangle, a la manera de Whistler en el retrat de la seva mare de 1871.

A partir de l’any 1890 realitzà diferents estades a París, en les quals conegué de prop autors com Toulousse-Lautrec, que tan l’influiria en seva faceta com a dibuixant i cartellista. Fou un dels fundadors de la cerveseria Els 4 Gats, i tot i algunes obres de crítica social com Garrot vil l’any 1894, va ser especialment reconegut com el retratista oficial de la burgesia industrial, destacant especialment les escenes de retrats femenins.